Konsorcjum firm Himmel i Papesch Opole oraz Adac Lewar, dotychczasowy wykonawca rozbudowy DK40 w Głuchołazach, ponownie rusza z budową tego obiektu. Tym razem według nowego projektu, uwzględniającego ryzyko powodzi.
GDDKiA właśnie podpisała aneks do umowy, zawartej z wykonawcą w sierpniu 2023 roku. Wydatki zostały zwiększone o 19 mln zł. Prace przy budowie nowej, bardziej odpornej na powodzie przeprawy, mają być zrealizowane w ciągu 12 miesięcy.
Chodzi o most na Białej Głuchołaskiej. Na podstawie umowy z sierpnia 2023 roku konsorcjum Himmel i Papesch oraz Adac Lewar rozbudowywało blisko kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 40 w Głuchołazach wraz z budową mostu nad rzeką Białą Głuchołaską. Wykonawca zdążył wybudować obiekt tymczasowy, a następnie rozpocząć budowę właściwego mostu, ale prace te jesienią 2024 r. przerwała powódź. Żywioł zniszczył zarówno powstającą konstrukcję, jak i obiekt tymczasowy, z którego korzystali mieszkańcy.
Budowany wówczas obiekt był przygotowany na powódź o podobnych rozmiarach jak tak, która wystąpiła w 1997 r., ale to okazało się za mało. We wrześniu 2024 r. woda była dwukrotnie wyższa. – Wodowskaz w Mikulovicach (po stronie czeskiej) w 1997 r. wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s, a w 2024 r. (zanim został uszkodzony) prognozował przepływ na poziomie 430 m3/s, co przełożyło się na wyższy o ok. 1,5 m poziom rzeki w Głuchołazach w stosunku do poziomu z 1997 r. – podała GDDKiA.
W lutym br. GDDKiA zleciła opracowanie dokumentacji nowego mostu z uwzględnieniem jeszcze wyższych parametrów na wypadek powodzi. W marcu dokumentacja była gotowa, co umożliwiło wydanie zmienionej decyzji ZRID.
Nowy projekt uwzględnia warunki administratora rzeki (PGW Wody Polskie), rekomendacje Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz wytyczne Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Powstać ma obiekt jednoprzęsłowy, bez podpór w korycie rzeki. Będzie miał konstrukcję belkową, żelbetową sprężoną i wzmocnioną łukiem. Długość docelowego obiektu to 52 m, a szerokość wyniesie 19 m. Most, oprócz jezdni, pomieści też ciągi pieszo-rowerowe. Umowa, której wartość została zwiększona o 16 mln zł pierwotnie opiewała na blisko 38,4 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.