Partner serwisu
Drogi i autostrady

Od nowa rusza budowa mostu w Głuchołazach. Wykonawca ten sam

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Autor:

ep.

Data publikacji:
09-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ri

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Od nowa rusza budowa mostu w Głuchołazach. Wykonawca ten sam
fot. GDDKiA
Konsorcjum firm Himmel i Papesch Opole oraz Adac Lewar, dotychczasowy wykonawca rozbudowy DK40 w Głuchołazach, ponownie rusza z budową tego obiektu. Tym razem według nowego projektu, uwzględniającego ryzyko powodzi.

GDDKiA właśnie podpisała aneks do umowy, zawartej z wykonawcą w sierpniu 2023 roku. Wydatki zostały zwiększone o 19 mln zł. Prace przy budowie nowej, bardziej odpornej na powodzie przeprawy, mają być zrealizowane w ciągu 12 miesięcy.

Chodzi o most na Białej Głuchołaskiej. Na podstawie umowy z sierpnia 2023 roku konsorcjum Himmel i Papesch oraz Adac Lewar rozbudowywało blisko kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 40 w Głuchołazach wraz z budową mostu nad rzeką Białą Głuchołaską. Wykonawca zdążył wybudować obiekt tymczasowy, a następnie rozpocząć budowę właściwego mostu, ale prace te jesienią 2024 r. przerwała powódź. Żywioł zniszczył zarówno powstającą konstrukcję, jak i obiekt tymczasowy, z którego korzystali mieszkańcy.

Budowany wówczas obiekt był przygotowany na powódź o podobnych rozmiarach jak tak, która wystąpiła w 1997 r., ale to okazało się za mało. We wrześniu 2024 r. woda była dwukrotnie wyższa. – Wodowskaz w Mikulovicach (po stronie czeskiej) w 1997 r. wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s, a w 2024 r. (zanim został uszkodzony) prognozował przepływ na poziomie 430 m3/s, co przełożyło się na wyższy o ok. 1,5 m poziom rzeki w Głuchołazach w stosunku do poziomu z 1997 r. – podała GDDKiA.

W lutym br. GDDKiA zleciła opracowanie dokumentacji nowego mostu z uwzględnieniem jeszcze wyższych parametrów na wypadek powodzi. W marcu dokumentacja była gotowa, co umożliwiło wydanie zmienionej decyzji ZRID.

Nowy projekt uwzględnia warunki administratora rzeki (PGW Wody Polskie), rekomendacje Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz wytyczne Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Powstać ma obiekt jednoprzęsłowy, bez podpór w korycie rzeki. Będzie miał konstrukcję belkową, żelbetową sprężoną i wzmocnioną łukiem. Długość docelowego obiektu to 52 m, a szerokość wyniesie 19 m. Most, oprócz jezdni, pomieści też ciągi pieszo-rowerowe.
Umowa, której wartość została zwiększona o 16 mln zł pierwotnie opiewała na blisko 38,4 mln zł.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

FBSerwis utrzyma ponad 300 km dróg w woj. warmińsko-mazurskim

Drogi i autostrady

FBSerwis utrzyma ponad 300 km dróg w woj. warmińsko-mazurskim

inf.pras. 09 czerwca 2025

FBSerwis najkorzystniejszy na utrzymanie dróg w pomorskim

Drogi i autostrady

Śląskie. Tak się zmienia „gierkówka”

Drogi i autostrady

Unibep może ruszać z rozbudową obwodnicy Giżycka

Drogi i autostrady

Zobacz również:

FBSerwis utrzyma ponad 300 km dróg w woj. warmińsko-mazurskim

Drogi i autostrady

FBSerwis utrzyma ponad 300 km dróg w woj. warmińsko-mazurskim

inf.pras. 09 czerwca 2025

FBSerwis najkorzystniejszy na utrzymanie dróg w pomorskim

Drogi i autostrady

Śląskie. Tak się zmienia „gierkówka”

Drogi i autostrady

Unibep może ruszać z rozbudową obwodnicy Giżycka

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5